Weerstand als informatiebron (1)

Weerstand als informatiebron (1)

Het heeft even geduurd voor ik me wilde verdiepen in weerstand. Lang heb ik de overtuiging gehad dat alles wat je aandacht geeft, groeit. Dat je je aandacht vooral zou moeten richten op mensen die graag mee willen in de verandering. Als je die aandacht geeft, was mijn overtuiging, dan zou de veranderbereidheid in een organisatie groeien. Veel mensen hebben de neiging om ‘de tegenstanders van verandering’ veel aandacht te geven. Maar dan zou, was mijn mening, de weerstand juist groeien.

Bang om op je bek te gaan…

Bang om op je bek te gaan…

Vertel eens: Wanneer was jij voor het laatst bang om op je bek te gaan? Ik heb daar de afgelopen maanden behoorlijk last van gehad. Mijn boek ‘Praktisch Veranderen; een sprong in het pierenbadje’ is net uit. Mijn eerste boek, de bundeling van mijn blogs. Ik kan je vertellen, zo’n boek uitbrengen, dat is best eng. De angst is groot dat nog geen 10 mensen het aanschaffen: Je naaste familie en vrienden. Die dan allemaal denken: Ik zal er maar niets van zeggen, maar djeezz wat is dit slecht….

Klimaatverandering; waarom veranderen we niet?

Klimaatverandering; waarom veranderen we niet?

Op het moment dat ik dit schrijf is het warm. Twee dagen hebben we de veertig graden aangetikt, en de komende dagen zitten we nog in de dertigers. Klimaatverandering is het gesprek van de dag. Dat het allemaal veel sneller gaat dan verwacht. Dat de hittegolven nu overal ter wereld plaatsvinden. Dat we voor het eerst kunnen zien dat wereldwijd de temperatuur op aarde stijgt. Dat de permafrost door de opwarming smelt, waardoor er grote hoeveelheden methaangas vrijkomen, met nog grotere CO2 uitstoot tot gevolg. Dat de enorme bosbranden in Siberië daar nog eens een schepje bovenop doen. Kortom, all hell breaks loose…..

Wanneer het systeem spreekt

Wanneer het systeem spreekt

Ken je dat: dat je een e-mail stuurt, of je zegt iets tegen een collega en ineens heb je de poppen aan het dansen. Je collega reageert enorm geïrriteerd of wordt zelfs kwaad. En jij begrijpt er helemaal niets van. Waar gáát dit over? Je hebt helemaal niks verkeerds gedaan! Jouw collega gaat uit zijn plaat over helemaal niks! Hoe je van een muis een olifant maakt zeg, on-ge-lo-fe-lijk.

Veranderen, geloof je het zelf?

Veranderen, geloof je het zelf?

Het is half vijf ’s ochtends. Ik ben weer eens vroeg wakker, en dan lees ik vaak wat, met een poging om nog een uurtje te kunnen slapen. Maar vandaag lukt dat niet. Het boek dat ik lees, Think and Grow Rich van Napoleon Hill, geeft me ineens een inzicht waar ik NU over moet gaan schrijven. Het gaat over ‘Aandacht’.

In 10 stappen naar missie, visie, kernwaarden en strategie

In 10 stappen naar missie, visie, kernwaarden en strategie

Afgelopen week kreeg ik een e-mailtje van een onbekende. Nee, geen spam, een potentiële klant! Het was een directeur van een landelijk recreatiebedrijf en hij wilde met zijn team van leidinggevenden een dag aan de slag met missie, visie, strategie en kernwaarden. Een dag de hei op dus. En of ik die dag kon begeleiden. Ja, zeker kan ik dat! Maar hoe kwam deze man bij mij? Hij bleek me via google gevonden te hebben. Mijn allereerste klant via google, woehoe! Afijn, de opdracht ga ik dus doen, want we passen bij elkaar als een kop en schotel. Nu ben ik de dag aan het voorbereiden, en toen bedacht ik me: is niet elke organisatie, elk team, elk bedrijf soms toe aan een herijking van de missie en de visie? En gaat dat niet heel vaak fout?

Angstcultuur: stilte voor de storm

Angstcultuur: stilte voor de storm

In deze blog wil ik het graag met je hebben over angstcultuur, muitende medewerkers en de zogeheten ‘spiral of silence’ of ‘zwijgspiraal’. Een waanzinnig interessant thema, wat mij mateloos intrigeert. Maar ook een vrij beladen onderwerp, waarover in organisaties niet graag wordt gesproken. Hoog tijd dus voor een blog, om de tongen een beetje los te krijgen!

Shoot the manager

Shoot the manager

Je zult wel denken: “Die blogs van Eline worden steeds kritischer. Nu moet de manager weer worden afgeschoten.” Valt mee hoor, zo’n verhaal wordt het niet dit keer. Sterker nog, deze maand wil ik de manager juist een hart onder de riem steken. Want in al het geweld rondom zelfsturing, dienend leiderschap, persoonlijk leiderschap, design thinking en weet ik wat voor trends of ontwikkelingen allemaal niet meer, is het naar mijn mening de manager die de sleutel tot succes is. Maar hoe bereikt hij dat succes? ‘Shoot the manager’ kan daarbij helpen. Ik zal het uitleggen:

De klacht: een fout in het systeem

De klacht: een fout in het systeem

Laatst raakte ik aan de praat met een manager, categorietje Topwijf, serieus. Soms hebben wij met z’n tweetjes van die gesprekken; die kun je zo inlijsten. Heerlijk. Dit was er ook weer zo één. Al pratende kwamen we op het onderwerp klachten. Ze zei: “Onze klachtenprocedure is zo ingericht, dat wij de burger ‘horen’, de betreffende ambtenaar ‘horen’, de klacht onderzoeken en dan bepalen of een klacht gegrond of ongegrond is. Maar ik vraag me weleens af: is dat nou de bedoeling van de klachtafhandeling?”

Hart voor mensen, hard voor het systeem

Hart voor mensen, hard voor het systeem

Een collega wees me laatst op een artikel in het Financieel Dagblad: ‘Gemeente stuurt duurzame ondernemer van kastje naar de muur.’ In dit artikel werd uitgelegd dat Zwolle zich hard zegt te maken voor een circulaire economie, maar dat ondernemers in de praktijk tegen weerstand oplopen in het gemeentehuis. De ondernemer in dit artikel, Frank Aalbers, wilde oesterzwammen kweken op koffiedik. Dat koffiedik zou hij ophalen bij horecaondernemers. Dat werd door de gemeente gezien als het ophalen van afval, en dat mag niet zomaar. Uiteindelijk is er een oplossing gevonden: de oesterzwammen worden gekweekt op de locatie waar het koffiedik ook ontstaat. Op een hogeschool. Dan hoef je het koffiedik niet te vervoeren. De toestand kostte een half jaar vertraging.

Teams: ken je kracht en werk effectief samen!

Teams: ken je kracht en werk effectief samen!

Binnenkort geef ik alweer de tiende workshop ‘De kracht van jouw team’. Dit is een proces van twee ochtenden, waarin een team op zoek gaat naar zijn toegevoegde waarde in de organisatie. Laatst had ik een voorgesprek met de teamleider van het team dat deze workshop gaat volgen. En zij zei toen zoiets waardevols, dat ik hierover de blog van deze maand schrijf.

Tip voor het vinden van jouw kracht

Tip voor het vinden van jouw kracht

De laatste tijd kom ik steeds vaker mensen tegen die zich willen verdiepen in het vinden en verwoorden van hun kracht, hun talent. Dat geldt niet alleen voor ondernemers of zelfstandige professionals, maar ook voor mensen in loondienst. Binnenkort ga ik hierover workshops geven, en in de voorbereiding stuitte ik op een grappige en effectieve manier om jouw kracht, jouw talent te vinden: ‘het spel dat je vroeger graag speelde.’ Zo werkte het bij mij:

Meer rood en paars in je veranderteam

Meer rood en paars in je veranderteam

Stel: jij moet een programmateam samenstellen om een grote verandering in je organisatie te realiseren. Let je dan ook op drijfveren? Niet? Oei, dat kan een dure vergissing zijn! Jouw veranderteam valt of staat met een goede samenstelling van drijfveren. Vooral rood en paars worden nog weleens vergeten, maar zijn cruciaal voor het succes.

Een dagvoorzitter op maat

Een dagvoorzitter op maat

Als organisator van evenementen ben je vast weleens tegen het probleem ‘dagvoorzitter’ aangelopen. Er zijn er genoeg, maar hoe vind je nou die dagvoorzitter met de juiste eigenschappen om jouw evenement net dat beetje extra te geven? Hieronder een aantal tips. Bepaal eerst wat je in een dagvoorzitter zoekt Voordat je gaat zoeken naar een speld in een hooiberg, bedenk eerst wat je van een dagvoorzitter verwacht:

Cultuurverandering: verwondert u slechts

Cultuurverandering: verwondert u slechts

Volgens mij was het mijn oma die vroeger altijd tegen mijn moeder zei: “Kind, ergert u niet, verwondert u slechts.” Het is een oud Nederlands gezegde, dat voor mij pas echt waarde kreeg toen ik aan de slag ging als projectleider voor de vernieuwing in het sociaal domein. De transformatie in het sociaal domein is namelijk hét proces waar werkelijk iedereen zich ergert aan hoe dingen zijn georganiseerd. En ik geef ze geen ongelijk. Maar weet je, je schiet er zo weinig mee op:

Verandering ondanks management, niet dankzij...

Verandering ondanks management, niet dankzij...

Een paar jaar geleden werd ik door iemand gewezen op ene Thijs Homan. Hij doet onderzoek naar hoe verandering nu écht werkt in organisaties. Ik werd enthousiast, begon zijn theorie in praktijk te brengen en kwam erachter dat het werkt. Mits je nog iets aan zijn recept van verandering toevoegt. Een beetje van mezelf, en een beetje van Homan….