Boekentip: Teams... een love story

Gepubliceerd op: 29-05-2024

Het is weer eens tijd voor een boek. Vandaag neem ik je mee in 'Teams... een love story' van Jan Jacob Stam. 

Ik werd positief verrast, omdat Jan Jacob Stam een aantal nieuwe perspectieven toevoegt aan de manier waarop je met teams kunt werken.

 

Team als eigenzinnig levend wezentje

Allereerst geeft hij het inzicht mee om een team als een zelfstandige entiteit te zien. Door bijvoorbeeld de vraag in te brengen: “Stel dat het team een persoon was, wat zou hij of zij dan zeggen over deze situatie?” Dat vond ik een krachtige vraag, om de volgende redenen

  1. Niet alleen zit daar een ‘stel, dat…’ in, zodat je medewerkers uitnodigt om vrij te denken. Je maakt je slechts een voorstelling, daar zit geen goed of fout in.
  2. In deze vraag zit ook een afstand. Je hoeft als medewerker jouw mening niet te geven, je doet alleen een suggestie wat het team er als persoon van zal zeggen. Dit maakt het makkelijker om je uit te spreken.

 

Praktische werkvormen

Het boek bevat ook een aantal praktische werkvormen om prettiger met elkaar samen te kunnen werken. De werkvormen zijn goed uitgewerkt en simpel uit te voeren. Je hoeft geen systemisch coach te zijn om dit gewoon te gaan doen met je team. Een van die werkvormen is 'de tijdlijn'.

 

Systemisch leiderschap

Wat voor mij ook nieuw was, is de oproep om systemisch leiderschap meer in te brengen in organisaties. De auteur deelt hierover zoveel nieuwe inzichten, dat ik daar nog een apart artikel over wil schrijven. Eén voorbeeld is te mooi om niet te noemen.

Jan Jacob Stam stelt in zijn boek dat je als leidinggevende actief kunt werken met de familiesystemen, door bijvoorbeeld systemisch competentiemanagement in te brengen.
Bij systemisch competentiemanagement bespreek je welke patronen vanuit het familiesysteem aanwezig zijn, waardoor je een extra competentie hebt ontwikkeld. Als je bijvoorbeeld in het systeem hebt geleerd om tussen je ouders te gaan staan, bijvoorbeeld omdat je ouders veel ruzie hadden of geen gezonde verbinding konden maken, dan heb je een extra competentie ontwikkeld om als mediator op te treden. Een ander voorbeeld: een ‘vadersdochter’ heeft vaak geen enkele moeite met autoriteit. Die kan goed als sparringpartner voor bestuurders optreden.

Hoe gaaf zou het zijn als we deze systemische blik kunnen inbrengen in een HRM gesprekscyclus?

Kortom, ik ben blij dat ik dit boek heb aangeschaft. Het heeft mijn denken over systemisch werken in teams enorm verrijkt. Ik zeg: dikke tip!

Wil je meer lezen over dit vakgebied, dan kan ik je de volgende artikelen aanraden: