Vier de fouten in jouw team

Gepubliceerd op: 20-04-2024

Vier de fouten in jouw team

 

We zijn beland bij de afronding van een eerste sessie van een team: 

“We hebben hard gewerkt! We hebben bepaald waar we trots op zijn en waar we last van hebben, en we hebben concrete afspraken gemaakt om onze samenwerking te verbeteren. Mooi! Dan starten we volgende maand met een evaluatie van de afspraken en dan is het natuurlijk allemaal in de soep gelopen. En dat is precies de bedoeling!”

"Ehm… huh…? Zei ze dat nou echt? Dat alles misgaat en dat dat precies de bedoeling is?"

De wenkbrauwen worden nog weleens gefronst bij deze opmerking. In de meeste organisaties worden medewerkers namelijk nog opgevoed met het idee dat er geen fouten gemaakt mogen worden. Maar dat is hopeloos ouderwets en in mijn ogen zelfs schadelijk voor de ontwikkeling van een team. 

 

Het falen vieren

We zouden veel meer het falen moeten vieren, vooral als teams samen iets nieuws uitproberen. Door van tevoren te vertellen dat mislukkingen volkomen normaal zijn, behalen we de volgende resultaten in het team:

1. De spanning voor teamcoaching valt weg
Medewerkers vinden teamcoaching best spannend. Het idee is dan: Je wordt toch een soort van ‘doorgelicht’ en er komen moeilijke gesprekken en de manager is erbij, dus je moet wel laten zien dat je je best doet. Door medewerkers weg te laten gaan met het idee dat fouten juist belangrijk zijn om te kunnen groeien, halen we de spanning eraf. En die ontspanning is belangrijk om te kunnen leren en ontwikkelen.

2. We bewegen van mooi-weer-teamsessie naar leer-teamsessies
Teamsessies zijn vaak mooi-weer-sessies. We dronken een glas, we deden een plas en alles bleef zoals het was. Vooral betrokken, kritische medewerkers hebben daarom een broertje dood aan teamcoaching. Ik hoor dan: “Dat psychologisch geleuter, een beetje mooi weer spelen op zo’n sessie, maar dan moet je ze morgen weer horen hoor, te zeuren en te klagen. Ik doe alleen mee omdat het verplicht is. Er verandert toch niks.“ 

Eerlijk gezegd moet ik zo'n persoon gelijk geven. Wanneer we doen alsof het goed gaat omdat we bang zijn om fouten toe te geven, leren we niet. We leren door te experimenteren en bij te stellen wanneer iets nog niet goed loopt. Wanneer we het falen vieren, zijn we meer bewust van ongewenst gedrag en worden teamsessies leersessies.

3. We leren onbevangen te leren
Als we in de vervolgsessie het falen vieren, beginnen we met de vraag: “Wat hebben we te vieren?”
Ik trakteer daar het liefst bij, zodat het ook smaakvol wordt om over de fouten te praten. Dit zorgt ervoor dat medewerkers open en ontspannen gaan praten over wat er bij de nieuwe afspraken nog niet helemaal lekker liep. Er kan worden gelachen en geklapt. Op een onbevangen manier kunnen we tegen elkaar zeggen: Gefeliciteerd, het ging fout! Daarmee bewegen we van de angstzone naar de leerzone. 

4. Van Check naar Act
Bij het vieren van het falen maken we de Plan, Do, Check, Act cirkel af. Het vieren van het falen is niets anders dan het ontspannen evalueren (Check) wat er misschien toch niet helemaal goed is afgesproken, of wat misschien toch niet zo handig werkt als we eerst hadden gedacht. Vaak is er maar een kleine bijstelling (Act) nodig in de afspraak, om ervoor te zorgen dat de nieuwe afspraak wel goed is uit te voeren.

 

Bijstellingen van verwachtingen

Natuurlijk zijn er fouten die niet gemaakt mogen worden, bijvoorbeeld als je daarmee schade toebrengt aan anderen. Maar als we in een team vinden dat iets 'fout' is gegaan, gaat het vaak over dingen die anders gaan dan verwacht. We hebben een afspraak gemaakt die in de praktijk anders blijkt te werken, of we lopen tegen dingen aan die we niet hebben voorzien. 
Met de zogenaamde 'fout' hebben we alleen nog maar een manier geprobeerd die niet werkt. Door dit te evalueren kunnen we op zoek naar een manier die misschien wel werkt. Of in elk geval beter werkt. 

 

Leercyclus van verandering

Je leest in dit verhaal misschien elementen terug van mijn leercyclus van verandering. Ik ben ervan overtuigd dat verandering plaatsvindt in de stappen Inspireren, Experimenteren, Leren, Communiceren. Verandering gaat namelijk niet van A naar B, maar van A, via oefenen en leren, naar B.

 

Benieuwd naar de Kracht van Falen?

Wil jij met jouw team leren hoe je meer kan halen uit falen? Neem contact op voor een unieke teamcoaching sessie waarin we samen fouten vieren om successen te behalen. Neem contact op voor een vrijblijvend strategiegesprek.