We hebben het vaak over veranderingen in organisaties, over samenwerking in teams. Wat daarbij nog weleens vergeten wordt, is dat een directie of managementteam ook een team is. In mijn ogen het allerbelangrijkste team van de hele organisatie. Dit is meteen het meest complexe team van de hele organisatie. Want hier komen alle afdelingen, alle bloedgroepen, alle culturen van een bedrijf samen. 

Constructief conflict noodzakelijk

Diversiteit zou hier de norm moeten zijn. Uiteenlopende meningen en constructieve conflicten zouden in elk directieoverleg de boventoon moeten voeren. Maar wat is de praktijk? De directeur heeft vaak het hoogste woord, de rest van de managers houdt zijn kruit droog en zit het directieoverleg uit, zodat ze daarna echt aan het werk kunnen.

Onderstroom

Er speelt vaak van alles in de onderstroom, want een managementteam draagt de historie van de organisatie altijd met zich mee. Het gedoe is echter onder de oppervlakte, want je uitspreken brengt je nergens. Het kost alleen maar tijd en een directievergadering duurt vaak al veel te lang.

Van directieteam naar uitmuntend team

Herkenbaar? Dan moeten wij misschien eens met elkaar praten. Samen met gedragspsycholoog Madelon van Hemel ondersteun ik directie- en managementteams in hun ontwikkeling naar uitmuntende teams. Wij hebben de absolute overtuiging dat als dit team goed loopt, de organisatie hier snel vruchten van zal plukken. In onze ogen is een uitmuntend managementteam het belangrijkste fundament van een succesvolle organisatieontwikkeling.

We houden van duidelijkheid. Of je het nu leuk vindt of niet, we zullen eerlijk zeggen waar het op staat en wat jouw rol en bijdrage is bij het (slecht) functioneren van het team.