Roddelen op het werk. Je loopt er als manager vast weleens tegenaan. Er is niets vervelender dan dat gesmoes achter iemands rug om. Waarom moeten medewerkers toch altijd óver iemand praten. Je kunt toch ook mét de betreffende collega bespreken wat je dwars zit? 

Jij wilt af van dit gedrag in jouw organisatie. Maar hoe doe je dat? Hieronder vind je drie stappen om voor altijd van het roddelen af te komen. Spoiler: eenvoudig is het niet. Een organisatie verandering is lastig.

Stap 1: Weet wat roddelen veroorzaakt

Roddelen staat nooit op zichzelf, maar is vaak een symptoom voor iets wat niet gezien of gezegd mag worden. Dat noemen we ook wel de onderstroom van de organisatie. Het kan zijn dat het met de samenwerking niet lekker loopt, of dat een medewerker of manager niet functioneert. Het ontstaat vaak als mensen ergens last van hebben, maar niet goed weten wat ze ermee aan moeten. 

Daarnaast kan roddelen een uiting zijn van een medewerker die zich eigenlijk niet meer zo op zijn plek voelt in de organisatie. We zien dit gedrag steeds vaker, omdat veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen en medewerkers niet altijd mee kunnen of willen veranderen. Dit wordt echter niet uitgesproken en dan wordt klagen en roddelen een belangrijke uitingsvorm. 

Daarmee komen we op de zogenaamde sabotagelijn, een instrument uit de Deep Democracy. Roddelen is een uitingsvorm in de vierde fase van weerstand. Als mensen niet mee willen of kunnen veranderen, of als hun kritiek of zorg onvoldoende wordt gezien of gehoord duiken mensen ‘onder de radar’. Zij gaan dan sabotagegedrag vertonen. Dan is ingrijpen noodzakelijk. Hoe doe je dat? Dat lees je bij stap 2. 

Stap 2: Investeer in een sociaal veilige omgeving

Het klinkt misschien zwaar, maar in teams en organisaties ontbreekt het vaak aan een sociaal veilige omgeving. Je kunt je al niet helemaal veilig voelen als je nieuw bent in een team en je nog niet precies weet wat hier de ‘mores’ is. In een sociaal veilige omgeving voelt iedereen zich juist uitgenodigd om zijn of haar mening te geven. Anderen staan open om hiernaar te luisteren. 

Dat klinkt logisch. Maar hoe vaak komt het niet voor dat jij je ergert aan die collega die altijd loopt de zeuren over het verleden. Of die collega die altijd het hoogste woord heeft, zodat jij er niet tussen komt? Het is heel menselijk om niet altijd open te staan voor andere inzichten, maar wees je ervan bewust dat het kan leiden tot een minder veilige werkomgeving. 

Stap 3: Pak de oorzaak aan

Het verbieden van gedrag werkt nooit. Wat wel werkt is om het gesprek met elkaar te voeren en samen afspraken te maken hoe je dit gedrag uit je organisatie krijgt.  Eerst nodig je iedereen uit om te vertellen wat roddelen met hem of haar doet. Vervolgens geef je erkenning aan de pijn die het heeft veroorzaakt. En daarna onderzoek je met elkaar welke kleine stapjes je als groep en als individu kunt nemen om het roddelen uit de wereld te helpen. 

Zo’n stapje kan bijvoorbeeld zijn: als een collega tegen mij over een ander begint te praten, dan vraag ik: heb je dit al met die ander besproken? Zeg je dit tegen mij omdat je advies wilt, of omdat je wilt roddelen? Hiermee geef je je brein de opdracht om alert te zijn, op het moment dat je het roddelen in je omgeving tegenkomt. Dit helpt om je bewust te maken van ongewenste gedragspatronen. 

Tot slot: hoe dan?! 

Ik kan me voorstellen dat je na het lezen van deze drie stappen nog steeds met heel veel vragen zit. Hoe kun je de oorzaak van het roddelen achterhalen? Hoe creëer je een veilige omgeving? En hoe faciliteer ik het gesprek om de oorzaak aan te pakken? Ik kan je hierbij helpen. Als begeleider van verandering heb ik ervaring in alle drie bovenstaande stappen. Ik ‘lees’ als het ware de onderstroom, en breng het boven tafel. Als ervaren teamcoach en facilitator creëer ik altijd eerst een veilige omgeving, anders komt er niets van de grond. En in gesprek met groepen medewerkers komen er altijd prachtige oplossingen boven tafel. De wijsheid zit namelijk al lang in de organisatie, ik help alleen om het eruit te krijgen. Lees hier meer over mij.  

Roddelen op het werk oplossen 

Wil je een keer sparren over dit onderwerp? Maak gerust een kennismakingsgesprek. Lees hier ook meer over onderstroom en bovenstroom. Benieuwd naar mijn cv, opleidingen en werkervaring? Ga dan naar mijn LinkedIn account. Voeg mij toe aan je netwerk en laten we kijken of we wat voor elkaar kunnen betekenen.


Contact

 

T: +316 330 450 30
E: info@eline-faber.nl

KvK: 89794796
BTW: NL865112356B01

Privacyverklaring
Algemene voorwaarden

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor updates via e-mail:

Social media