Why, how, what: de ontdekkingsreis

Gepubliceerd op: 07-06-2019

De afgelopen maand werd ik ondergedompeld in het vraagstuk van de Why; de bedoeling; datgene wat jou, jouw team of jouw organisatie laat stralen. Het was me nogal een ontdekkingsreis, ook van mijn eigen Why. Want in het nieuwe jaar werd ik een paar keer geconfronteerd met een vraag van een klant, waarop ik antwoordde: “Ehm, dat klinkt superleuk, maar dat heb ik nog nooit gedaan, hoezo vraag je dat aan mij?” Daarop reageerde de klant dat hij dacht dat ik dat goed zou kunnen. Oh....

Nu dacht ik dat ik mezelf redelijk goed kende. Nu dacht ik dat ik wel wist wat mijn toegevoegde waarde was als zelfstandig ondernemer. Ik ben Begeleider van Verandering. Dat is mijn Why. Alleen: datgene waar ik voor gevraagd wordt, mijn What, lijkt niet helemaal te passen bij mijn Why. Dus nu ben ik in verwarring. Ik denk dat veel ondernemers deze fase doormaken en dat is de reden dat ik hier een blog over schrijf.

Presentatie

Even een korte terugblik: Ik begon het nieuwe jaar met de presentatie van de nieuwjaarsbijeenkomst in Emmen. Achthonderd man in de zaal en Fabertje mocht de boel aan elkaar praten. Het heeft niets, maar dan ook niets, met verandering te maken. Maar oh, wat was het heerlijk om te doen! Presenteren: ik vind het leuk, ik krijg er energie van en het is zeker iets waar ik mijn geld mee wil verdienen. Maar hoe past dat in mijn Why?

Hoe laat ik mezelf zien?

Een week later gaf ik mijn allereerste workshop ‘ever’ over persoonlijk imago. De centrale vraag van de cursisten was: hoe laat ik mezelf beter zien? Hoe kom ik zakelijk, zelfverzekerd of juist vriendelijk over? De vrouwen die de workshop volgden waren laaiend enthousiast en ik liep na afloop op wolken; totaal gelukkig was ik. Mijn leukste workshop ooit! Maar vervolgens kwam de twijfel: past dat wel in mijn Why?

Voor de camera

Enkele dagen daarna werd ik gebeld door iemand die mij had zien presenteren. Of ik dat ook voor de camera kon. Mijn antwoord: “Ehm… Nou, 1 keer gedaan, maar dat was best moeilijk. Kijk maar naar het resultaat.” De reactie: “Oh, gaaf! Hartstikke goed!” Huh? In mijn naïviteit neem ik maar even aan dat zijn reactie oprecht was en hij inderdaad enthousiast werd van mijn presentatie voor de camera. Maar ehm, help! Hoe kan ik die What nou weer passend maken in mijn Why?

Op zoek naar je Why

En als klap op de vuurpijl gaf ik bij het Be Orange Event in Emmen een proeverij over, jawel: “Op zoek naar je Why”. Het was een proeverij van een half uurtje, over een workshop van twee dagdelen, die ik speciaal had ontwikkeld voor teams, om hun toegevoegde waarde te vinden in hun organisatie en daarbuiten. Ik hoopte een beetje reclame te maken bij potentiële bedrijven en teams. Maar ik kreeg van verschillende kanten te horen dat dit een interessant avondvullend programma zou kunnen zijn voor startende ondernemers. En als ik er zo even bij nadenk, dan lijkt me 1: dat heel gaaf om te doen, en 2: dat mijn methodiek inderdaad leuk en geschikt is voor startende ondernemers.

Maar: past die What wel bij mijn Why? Grrrrrr….

Begeleider van verandering

Ok, even terug. Wat was mijn Why nu ook alweer: Ik ben Begeleider van Verandering, dat is mijn Why. Voor mezelf had ik bedacht dat dat ging om veranderingsprocessen in organisaties en teams. Maar waarom had ik mezelf die beperking opgelegd? Ik kan natuurlijk net zo goed Begeleider van Verandering zijn voor mensen die hun eigen, persoonlijke verandering doormaken. Die een heel andere richting op willen in hun carrière en/of zelfstandig ondernemer willen worden.

De komende tijd ga ik daarom nadenken hoe (How) ik dit gedeelte van mijn Why ga inrichten. Ik denk aan workshops ‘persoonlijk leiderschap’, ‘laat jezelf zien!’ en ‘op zoek naar je Why’. Dat laatste speciaal voor (startende) ondernemers.

Conclusie

Wat is de moraal van dit verhaal: Iedereen doet altijd vreselijk ingewikkeld over de Why, How, What. Lange heisessies over je missie, visie en strategie, waarna er uiteindelijk iets op papier staat wat zo snel mogelijk onder in de la verdwijnt. Dikke ondernemingsplannen waar je als startende ondernemer doorheen moet, zodat al je zin in je bedrijf langzaam wegsijpelt en je denkt: laat ook maar. Maar dat hoeft dus helemaal niet!

Jouw kracht

De Why, How, What gaat over jouw kracht. Datgene wat jou identiek en bijzonder maakt. Datgene waar jou doelgroep op zit te wachten en wat jou onderscheidend maakt ten opzichte van je concurrent. Nadenken daarover levert energie óp! En als je twijfelt over de Why die je voor jezelf hebt bedacht, dan pas je hem gewoon aan. Niet zo moeilijk over doen!

Ik geef toe: ik ben nogal in verwarring door wat ik de afgelopen maand heb meegemaakt. En nee, ik ben er nog niet uit hoe ik daar patat van moet maken. Maar is dat niet juist het leuke aan die zoektocht? Ik ben gewoon nog niet af, hoe fijn is dat?

Niet af…

Dat is de reden dat ik geen bedrijfsnaam, geen logo en geen huisstijl heb. Dit moet namelijk een uiting zijn van je identiteit, en daar ben ik nog niet uit. Dus ik heb het geweigerd. Ik doe het niet. Het kan me niet schelen wat anderen ervan vinden. Het is mijn bedrijf. Dus ik doe wat ík wil.

En wat ik wil, is eerst zelf ontdekken wat ik leuk vind, waar ik goed in ben, waar mijn klanten op zitten te wachten en waarin ik mij kan onderscheiden van anderen. Tot die tijd ben ik gewoon Eline Faber, woman in progress, and enjoying every minute of it….

Ik wens je heel veel plezier met het vinden van jouw Why, How, What. Heb je hulp nodig? Stuur me gewoon een mailtje (info@eline-faber.nl). Wie weet help jij mij dan wel weer met mijn Why, How, What…