Eindelijk. Inzicht.

Gepubliceerd op: 07-06-2019

Eindelijk, het is gelukt! Toegegeven, het had wat voeten in de aarde. Maar na een zoektocht van ongeveer twee jaar, mooie successen en ook een paar kleine vastlopers, heb ik het: De toegevoegde waarde van mijn bedrijf. Mijn kracht. Ik ben Begeleider van verandering! Tja.

Voor de scherpe lezers onder ons: de term Begeleider van verandering prijkt al vanaf de start van mijn bedrijf – twee jaar geleden – op mijn website. Dus het is totale onzin om nu te zeggen dat ik het ei van Columbus heb gevonden. Maar toch is het zo en dat komt door het volgende:

Toen ik in 2017 begon met mijn bedrijf en aan iemand vertelde wat ik wilde gaan doen, zei hij tegen mij: “eigenlijk ben je een begeleider van verandering.” Dat vond ik zo’n goede omschrijving, dat ik dat meteen ben gaan gebruiken. Maar met alleen een term ben je er niet. Want toen moest ik nog een manier vinden om ervoor te zorgen dat de klant mij ook zou gaan inhuren. Ik heb namelijk nog nooit iemand horen zeggen: “Shit, ik loop vast. Waar is die begeleider van verandering nou, als je ‘m nodig hebt?”

Dagvoorzitter, procesbegeleider…

Dus ik dacht dat ik producten moest gaan aanbieden. Een training, een workshop, mijzelf presenteren als dagvoorzitter en als procesbegeleider. Daarnaast schreef ik blogs om hogerop in Google te komen en meer traffic te krijgen op mijn website. Mijn werk als ondernemer en mijn blogs hadden weinig met elkaar te maken. Dacht ik. Ik kon ze in elk geval niet linken met elkaar. Want een dagvoorzitter is iets heel anders dan een auteur over veranderingsprocessen. Dacht ik.

Totdat ik vorig week een opstelling deed met mijn bedrijf. Ik volg namelijk een opleiding Organisatieopstellingen. Dit is nog niet zo bekend in organisatieland, maar je kunt het vergelijken met familieopstellingen. Met organisatieopstellingen help je bedrijven om inzicht te krijgen in patronen, in zaken die steeds maar weer vast lijken te lopen, of in vraagstukken waarop je het antwoord niet goed weet.

Organisatieopstelling

In de opleiding moet je veel met opstellingen oefenen. Je brengt dus zelf vragen in en je begeleidt anderen met hun vraag. En mijn vraag was op dat moment: hoe krijg ik meer omzet? Want na een continue groei in mijn bedrijf de eerste anderhalf jaar, stagneerde het de afgelopen tijd ineens. En ik snapte niet waarom. Daar wilde ik met een opstelling antwoord op krijgen.

En dat antwoord was echt te simpel voor woorden. Ik was de afgelopen tijd heel druk geweest met allerlei producten te verzinnen waarmee de klant mij zou gaan inhuren. Waardoor ik eigenlijk steeds verder afdwaalde van mijn kern: Ik ben Begeleider van verandering. Mijn klant hoeft dus geen product van mij, hij wil mij (als adviseur dan hè, laten we het wel netjes houden). Het gaat niet om het product waarmee ik de klant kan helpen. Het gaat erom dat ik help bij wat de klant nodig heeft.

Inzicht door overzicht

En toen snapte ik ineens ook de link tussen mijn werk als ondernemer en mijn blogs. In beide gevallen geef ik inzicht door overzicht. En omdat elke organisatie anders is, elke ontwikkeling anders is, en ieder mens anders is, is van tevoren niet duidelijk wat de klant echt nodig heeft. Dat weet hij zelf ook niet. Hij weet wel dat hij vastloopt op iets, en dat hij hulp nodig heeft. Maar wat? Juist daar kan ik de klant bij helpen.

In mijn werk als ondernemer ga ik naast de klant staan, en samen kijken we naar het probleem. De klant weet veel over het bedrijf en de ontwikkelingen, ik doorzie de obstakels in veranderingsprocessen. Van tevoren weet ik het niet, van tevoren weet de klant het niet, maar samen komen we erachter wat nodig is. Een van de dingen die meestal nodig is, is een bijeenkomst of een workshop, waarbij mensen bij elkaar worden gezet om samen met het proces aan de slag te gaan. Dat begeleid ik vaak ook. En daarna is mijn werk als het goed is voor een periode klaar. Want ik ben BEGELEIDER van verandering. Ik doe de verandering niet zelf. Als ik de verandering in een organisatie namelijk zelf zou doen, dan zou er niets veranderen. En daar heeft niemand wat aan.

Blogs

Ik kan wel in de tussentijd mijn klanten blijven voeden met inzichten. Dat doe ik met mijn blogs. Telkens weer hoor ik in mijn omgeving dat mensen blij worden als er weer een blog voorbij komt. Omdat dit soms voor inzichten zorgt waardoor mensen net weer even dat zetje in de goede veranderrichting krijgen.

Mijn boek: Praktisch veranderen

En zo is mijn zoektocht ten einde. Ik weet waar ik als ondernemer voor sta, waar ik goed in ben en waar klanten mij het beste voor kunnen inhuren. Nu is dan eindelijk de tijd rijp voor een logo, een huisstijl en een nieuwe website. En mijn blogs bundel ik in een boek. Het heet Praktisch Veranderen, een sprong in het pierenbadje. Op 20 juni is het boek klaar en presenteer ik het tijdens Het Grootste Kennisfestival van Nederland, waar ik als spreker op zal treden.

Mijn boek begon met het eerste artikel: Een sprong in het pierenbadje. Het eindigt met het laatste artikel: Inzicht. Zoals in elk veranderingsproces heb ook ik een reis gemaakt. Een reis waarin ik regelmatig ‘kick-momenten’ had, maar soms ook totaal verdwaasd voor me uit staarde over wat me nu weer was overkomen. Dat vind ik het mooie aan verandering. Je raakt nooit uitgeleerd, het is een continu proces. De Lemniscaat is dan ook het logo van mijn bedrijf. Zo is de cirkel rond. Of nou ja, de Lemniscaat.